lista

audio-player

Η ΠΑΡΑΓΓΕΛΙΟΛΗΨΙΑ ΕΙΚΟΝΩΝ
ΠΡΟΣΩΡΙΝΑ ΑΝΑΣΤΕΛΛΕΤΑΙ
ΛΟΓΩ ΑΓΙΟΓΡΑΦΗΣΗΣ ΤΟΥ ΙΕΡΟΥ ΝΑΟΥ
ΤΗΣ ΟΡΘΟΔΟΞΗΣ ΑΔΕΛΦΟΤΗΤΑΣ ΜΑΣ "ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΗ ΕΛΠΙΣ"

Αγιογραφία - Ιερουργία

 

Επιθυμία προσφοράς

Με την επίγνωση της αδυναμίας μας και τη συνείδηση μιας ισόβιας μαθητείας θέλουμε,  σ’ αυτή την εποχή των εκκωφαντικών θορύβων, να μεταφέρουμε τη φωνή της Εκκλησίας.  Να μιλήσουμε μέσα από τον αθόρυβο χρωστήρα με τη βυζαντινή ζωγραφική τη γλώσσα των μυστηρίων και της σιωπής.

Στον ταλαιπωρημένο καί πονεμένο άνθρωπο της εποχής μας, που κατατρύχεται από το άγχος και τις ποικίλες κρίσεις, επιθυμούμε να προσφέρουμε τήν παράκληση μέσα από την ορθόδοξη εικονογραφία, το μήνυμα της ειρήνης και  της ελπίδας μέσα από τη ζωγραφική της παρακλήσεως.

Εικόνα – πνευματική ανάταση

Προσβλέπουμε στο Θεό, που είναι ο τέλειος ζωγράφος και ποιητής του παντός ώστε με το δικό Του θαυματουργό χρωστήρα, να μορφώνει μέσα μας τη θεϊκή μορφή Του, τη μορφή της Υπεραγίας Θεοτόκου και πάντων των αγίων. Να κατευθύνει Εκείνος τον δικό μας ατελή χρωστήρα στην αγιογράφηση εικόνων, που θα συμβάλλουν στην πνευματική άνοδο  και καλλιέργεια των πιστών.

agier01

Συνεχιστές της παράδοσης

Νιώθοντας βαθιά ευγνωμοσύνη και ιερό χρέος σ’ όσους θυσίασαν τη ζωή τους για την αναστήλωση των εικόνων, παραμένουμε στοιχημένοι στην παράδοση της Εκκλησίας μας.

Εικόνα –έκφραση ορθόδοξης θεολογίας

Η εικόνα είναι το «ευαγγέλιο των αγραμμάτων»,αφού, όπως γράφει ο Μέγας Βασίλειος, «ό,τι ο Λόγος μεταδίδει δια της ακοής η ζωγραφική το δείχνει σιωπηρά δια της παραστάσεως». Δεν συνιστά, λοιπόν, μόνο μια καλλιτεχνική δημιουργία αλλά και μία έκφραση της ορθόδοξης θεολογίας.

Γι ’αυτό εξαρχής στη σύνθεση των εικόνων είχαμε σύμβουλο κυρίως τον αείμνηστο διδάσκαλο της αδελφότητάς μας  Στέργιο Σάκκο, καθηγητή της Ερμηνείας της Καινής Διαθήκης στην Θεολογική Σχολή του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, ο οποίος, με οδηγό την Αγία Γραφή και την ερμηνεία των αγίων πατέρων, απέδιδε τα θεόπνευστα αγιογραφικά μηνύματα με παραστατικές εικόνες.

Πρότυπα των εικόνων μας

Επίσης συμβουλευόμαστε παλιά πρότυπα εικόνων, διαβάζοντας τα με φόβο Θεού και σεβασμό, αναζητώντας το πνεύμα και τη σοφία εικονογράφων  που αγιογράφησαν με νηστεία, κατάνυξη και  προσευχή.

agier02

Αντιγραφή – Δυναμική διαδικασία

Η αντιγραφή αυτών των προτύπων δεν είναι για μας μηχανική, αλλά δυναμική διαδικασία μέσα από την οποία μπορούμε να διδαχθούμε τη γλώσσα της βυζαντινής ζωγραφικής. Μιλούμε μέσα απ’ αυτή με χρώματα και σχήματα, κηρύττοντας το Λόγο Του Θεού με τις εικόνες που αποτελούν παράδοση της Ορθόδοξης Εκκλησίας μας.

Εικόνα  - βίωμα

Αξιοποιώντας αυτά τα χρώματα και τα σχήματα, ζητούμε επίμονα να κατευθύνει το πινέλο μας η Χάρις του Θεού και να μην την δεσμεύουμε εμείς σε μια πεισματική και στείρα αντιγραφή.

Γι’ αυτό αφήνουμε την ψυχή μας να εκφραστεί ελεύθερα, εφόσον οι εικόνες είναι και έργο προσωπικό. Σ την τεχνοτροπική τους απόδοση κρύβεται η πίστη και η κατάνυξη, ο αγώνας και οι αγωνίες του κάθε αγιογράφου.

Εικόνα – έκφραση

Με ανήσυχες και λεπτές διασταυρώσεις πινελισμών επιζητούμε την εσωτερική ησυχία και τη θεία γαλήνη.

Αποφεύγουμε το αυστηρό και απρόσιτο ύφος, επιδιώκοντας η μορφή του εικονιζόμενου προσώπου να είναι φωτεινή, επιβλητική, αρρενωπή με έκφραση πραότητας, να υπάρχει σύζευξη ύφους και ήθους.

agier05

Η απλότητα της βυζαντινής εικόνας

Η βυζαντινή εικόνα έχει μια ιδιαίτερη απλότητα  που προϋποθέτει αλήθεια, γνησιότητα, έλλειψη υπόκρισης και ταπείνωση.

Αυτή η απλότητα μας εμπνέει και την επιδιώκουμε παρά τις δυσκολίες της, γιατί θέλουμε  η εικόνα να έχει λειτουργικότητα.

Χρώματα, σχήματα – αναγωγικά μέσα

Αποφεύγουμε τα εκκεντρικά χρώματα και τους «φλύαρους» σχηματισμούς, διότι θέλουμε τα χρώματα και τα σχήματα να λειτουργούν ως αναγωγικά μέσα, με κύριο στόχο ν’ ανάγουν την ψυχή του πιστού στη συχνότητα του Πνεύματος.

Χρωματική ενότητα – κατάνυξη

Δίνουμε βαρύτητα στη χρωματική ενότητα όχι μόνο για το αισθητικό αποτέλεσμα, αλλά και για τις συνέπειές της στην «πνευματική λειτουργία» της εικόνας. Πολλές φορές οι χρωματικές εντάσεις λειτουργούν αρνητικά ως προς την γαλήνη και την κατάνυξη της ψυχής. Γι’ αυτό επιδιώκουμε τη φωτεινή ησυχία, προσπαθώντας να δημιουργήσουμε ένα ιεροπρεπές κλίμα μυσταγωγίας σύμφωνα  με το πνεύμα της Ορθόδοξης Εκκλησίας.

agier04

Σκοπός της εικόνας

Η εικόνα, διατηρώντας τον αγιαστικό της χαρακτήρα, αποσκοπεί κατά κύριο λόγο όχι απλά στην τέρψη αλλά στην κάθαρση των αισθήσεων.

Η ορθόδοξη εικόνα δεν είναι ένα μουσειακό ή εμπορικό αντικείμενο, όπως το αντιμετωπίζουν πολλοί τα τελευταία χρόνια. Είναι μέσον που μας ανάγει στην λατρεία του Θεού.

Ο στόχος μας

Η αγωνία και ο στόχος μας είναι με τη Χάρη του Θεού να συμβάλλουμε, ώστε η ψυχή του κάθε πιστού μπροστά στην εικόνα, να νιώσει έλξη και ανάγκη επικοινωνίας, γνωριμίας με το εικονιζόμενο πρόσωπο και όχι να κλαπεί από τα εικαστικά στοιχεία που την πλαισιώνουν, στιλβωτά χρυσώματα, τσουκάνικα, ξυλόγλυπτες κορνίζες, πολύτιμοι λίθοι κλπ.

Όλα αυτά επιδιώκουμε να λειτουργούν σιωπηλά, ώστε η τιμή να διαβαίνει στο εικονιζόμενο πρόσωπο.

Αγιογραφία – Ιερουργία

Η εικόνα δεν είναι θέαμα αλλά θέα της Βασιλείας που υψώνει τη διάνοια στη θεογνωσία.

Με τη συναίσθηση της τιμής και του χρέους μας απέναντι στο Θεό και στην Εκκλησία Του προσπαθούμε να πληροφορούμε το ιεραποστολικό αυτό διακόνημα, ώστε η αγιογραφία να γίνεται ιερουργία για τη δόξα του Ονόματός Του.

agier03